TUTORIAL: VERVANGEN BAND VAN EEN ELEKTRISCHE FAT BIKE

Stap-voor-stap-handleiding voor het op een juiste wijze vervangen van de binnenband van uw NIEF elektrische FAT bike.
In dit hoofdstuk wordt uitgelegd hoe u de binnenband van uw elektrische FAT fiets kunt vervangen.
Deze technische handeling is uitgevoerd op het NieF APRUM model.
Wij adviseren om elk type onderhoud door gespecialiseerde monteurs te laten uitvoeren.
Het is belangrijk om professionele en kwalitatief hoogstaande materialen te gebruiken.


Om de binnenband van uw elektrische fiets te vervangen, is het nodig om te bepalen welke binnenband u moet kiezen, de maat staat aan de zijkant van de buitenband. In ons geval, de band meet 20 × 4,00 ″, dus onze binnenband zal 20 × 3 / 5-4,00 ″ zijn.
E.e.a. staat overigens ook bij de tecnische specificaties van elk model.

Wat heb u nodig om deze reparatie uit te kunnen voeren?


  1. Handschoenen
  2. Schaar
  3. Binnenband 20 × 3,5-4,00
  4. Fietspomp met analoge / digitale drukmeter
  5. 18mm momentsleutel
  6. Inbussleutel 4mm
  7. plastic kabelbinders

Stap 1: werkvoorbereiding




Om de handeling juist en veilig uit te voeren, wordt aanbevolen de accu te verwijderen.
Plaats de fiets op de grond zoals in de foto, let op: display, snelheidsschakelaar en bagagedrager achter.
Het verdient de aanbeveling iets op de vloer te leggen, dat de bovenstaande onderdelen kan beschermen. In dit geval hebben we zachte plastic gebruikt.

Motoraansluiting en derailleurbescherming




Voordat u het wiel verwijdert moet u letten op de motorconnector en de derailleurbeschermer.
Voor het NieF APRUM model is ook een spatbordhouder (rechterkant) gemonteerd.
Gebruik een schaar of een gewone elektriciensnijder om de plastic band door te knippen. Pas op dat u de motorkabel of de achterlichtkabels niet doorknipt.
Om de derailleurbeschermer te verwijderen is een 4 mm inbussleutel nodig.
Leg de verwijderde onderdelen op de werkbank.

Bafang motor afstandring controleren


Controleer of de afstandring van de motor correct zijn geplaatst. Ze moeten alleen in deze richting worden geïnstalleerd. Het is aanbevolen om een foto te maken met uw smartphone voor de volgende stappen.

De borgmoeren van de motoras demonteren



Gebruik een 18 mm moersleutel en verwijder de borgmoer van de motor op de as.


Losdraaien: tegen de klok in
Vastdraaien: met de klok mee



Na het verwijderen van de borgmoeren kan het achterwiel worden verwijderd.

Fat Band verwijderen

Het verwijderen van een FAT-band is niet anders dan bij andere typen banden, in tegendeel, door zijn breedte is het zelfs gemakkelijker. Het is ook mogelijk de band te verwijderen zonder gebruik te maken van bandenlichters.
In de video wordt getoond hoe de band kan worden verwijderd zonder gebruik te maken van een bandenlichter.


BANDENCONTROLE



Inspecteer de band altijd op het profiel en aan de binnenkant.
Het gebeurt heel vaak dat u een glassplinter in de band aantreft, en na het vervangen van de binnenband 1 à 2 km fietst en de band dan weer lek is..
In de meeste gevallen zitten er residuen in de binnenkant van de band.
Om de band aan de binnenkant te controleren is het verstandig handschoenen te gebruiken om het risico van verwonding te vermijden.

Ontdekken van het probleem



Op het profiel ontdekten we dat een ijzerpen 3 gaten heeft gemaakt in onze binnenband.
In dit geval is het altijd aan te raden om de binnenband te vervangen.
Voor een snelle reparatie onderweg is het gebruik van de reparatiekit voor de binnenband ook prima. Vergeet niet de binnenband zo snel mogelijk te vervangen.

Banden rolrichting



Controleer altijd wat de juiste rolrichting van de band is (staat op de de zijkant).

Montage van banden en binnenbanden


In deze video laten we zien hoe je een FAT band en binnenband tegelijk monteertt. Let op de juiste rolrichting van de band.


Voor fietsen met een dunne buitenband kan de montage ook volgens de klassieke methode worden uitgevoerd (buiten- en binnenband apart).

Motor afstandhouders en sluitmoeren controleren

Controleer of het achterwiel op de juiste manier is gemonteerd.
De as moet op correcte manier in het uitvaleinde passen. De afstandhouders moeten alleen op deze manier worden geïnstalleerd (foto's n.1 en n.2).


Controleer of de remschijf en de ketting correct zijn gepositioneerd.

Borgmoer vastzetten



Zodra het achterwiel correct is gemonteerd, kan het vastdraaien van de borgmoeren beginnen. Gebruik een 18 mm momentsleutel en zet aan tot maximaal 40 Nm.
Als u geen momentsleutel tot uw beschikking heeft, probeer dan goed aan te draaien zonder te overbelasten, want dit kan de schroefdraad op de as beschadigen, of in het ergste geval de as breken.

Motor connector



Na de montage van het achterwiel, de derailleurbescherming en de spatbordhouder kunnen we de motorconnector aansluiten.
Er staat een kleine pijl op de motorconnector en op de connector die van de controle-unit komt. Voor een correcte installatie moeten de 2 pijlen in elkaars spiegelbeeld staan.

Laatste stap

Sluit de motorstekker aan (voor het APRUM-model) en zet de achterlichtkabels met een plastic kabelbinder vast.

Pomp de band op tot de juiste bandenspanning.
NieF Aprum voor gebruik op asfalt en fietspaden: 1,3 Bar voor - 1,7 Bar achter.
NieF APRUM voor gebruik op zand en in het terrein: 0,8 Bar voor - 1,2 Bar achter.