Mechanische schijremmen

De onderdelen van het mechanische schijfremsysteem zijn:

 REMHENDEL

remlever


Deze is op het stuur geplaatst en wordt gebruikt om de rem te activeren. Bij de meeste fietsen komt de voorrem overeen met de linkerhendel en de achterrem met de rechterhendel.

REMKABEL

remkabels
De remkabel zit in een buitenkabel. Door aan de remhendel te trekken, wordt de remklauw geactiveerd.

REMKABEL SPANNINGSREGELAAR

remkabel spanningsregelaar
Deze bevindt zich op de hendel en wordt gebruikt om de kabelspanning te regelen. Om de kabel meer spanning te geven, moet de spanningsregelaar worden losgedraaid.
Om lichter te remmen kan de stelschroef worden vastgeschroefd.

REM ARM

remarm
Deze bevindt zich op de remklauw, waar de kabel aan de binnenkant is gemonteerd. Bij het remmen zal de arm het linker remblok dichter bij de schijf brengen.
Hydraulische remmen daarentegen brengen de remblokken op hetzelfde moment dichter bij de remschijf.

KABELBEVESTIGINGSBOUT

Kabelbevestigingsbout
De bout zit op de remklauwarm (binnenzijde) en zet de remkabel vast.

REMBLOKKEN

remblokken
De remblokken worden gemaakt van metaal, organisch, synthetisch of gesinterd materiaal en zijn op een backing plaat (steunplaat) gelijmd. 

REMSPANNINGSREGELAARS REMKLAUW

remspanningsregelaars remklauw
De kabelspanningsregelaar is op de remklauw gemonteerd. Om de remkracht te vergroten, losdraaien.
Om de remkracht te verminderen, aandraaien.

STELSCHROEF REMBLOK RECHTS

stelschroef remblok rechts
Om de remkracht te vergroten, kunnen we het rechter remblok dichter bij de schijf brengen, gebruik hiervoor een 5 mm inbussleutel. Draai de stelschroef naar rechts om het remblok dichter bij de remschijf te plaatsen. Om het remblokje van de remschijf weg te bewegen, draait u het naar links.